Selasa, 19 Mac 2013

1st step done!!!

Hye,,, Terasa sangat lama tak update ini blog..... Busy mengalahkan Perdana Menteri la plak yerk aku nih.... Hehehehe,,,,!!! ('',) Verangan jerk lebih kan... Nak jadi perdana Menteri konon... Cermin lah muka tu sikit cik mass oiiiii....... Ermmmm alaaaaa tak salah kan kalau verangan... Ngeeeee :D

Ok entry kali ni nak update sikit about 1st step bila orang nak masuk alam rumah tangga ni..... Erkkkkkkk terasa cuak kan kalau sebut-sebut tentang alam berumah tangga ni... Macam-macam benda kene improve dari segi mental dan fizikal.... Maklum lah... Alam berumah tangga ni bukan sesenang A,B,C atau 1,2 dan 3...... Ia agak rumit jugak sebenarnya.... Nampak simple but complicated.... Kenapa aku cakap complicated??? Sebab nya 1st kahwin kita berdua, tanggung jawab tidak terlalu berat... Bila ada rezeki Allah bagi zuriat dan rezeki melimpah ruah tambah lagi dan tambah lagi sorang... Alhamdulillah syukur... Akan tetapi tanggung jawab menjadi semakin berat.... Bergantung kepada kita pasangan suami dan isteri menguruskan hal-hal yang sedemikian....!!!!!!

Aku suka tengok parents aku menguruskan hal rumah tangga dan anak-anak.... 3 orang anak sudah cukup untuk memeningkan kepala mereka dengan perangai yang ntah apa-apa...... Tapi mereka still lagi bersabar dan berganding bahu untuk menjadikan hubungan mereka bahagia selamanya...... Ayah aku seorang yang tegas akan tetapi dia sering memanjakan anak-anak nya... Terutama sekali aku yang sulung dalam keluarga...... Macam-macam karenah aku dia turutkan even sampai sekarang pun still dia turut kan karenah aku.....Anak sulung tapi macam anak bungsu..... Ramai yang cakap aku anak yang paling last tapi pada hakikatnya TIDAK........ Kekadang ada tersimpan rasa simpati pada dia bila melihat wajah nya.... Betapa sayang nya dia pada aku dan adik-adik yang lain..... Tanggung jawab dia sungguh berat.... Mencari nafkah untuk pakai,makan dan minum untuk anak-anak dan isteri sentiasa mencukupi..... I'm proud of you dad...... (^__________^)

Tentang ibu aku pula,,, Dia sentiasa memberi sokongan dan dorongan pada ayah dan setiap anak-anak nya..... Adakala dia berleter... Berleter bukan bermakna marah... Tetapi mengingat.... Dia sayang pada kami itu sebab dia berleter.... Dia juga sering menjadi pendengar dan teman yang setia pada anak-anak dan suami.... Bila mana anak-anak ada masalah dia lah yang memujuk si suami untuk mengembirakan hati anak-anak nya..... Dia lah yang mengingat kan segala benda dalam rumah tu.... Dan ibu adalah seorang Ibu, Sahabat dan Teman paling istimewa buat aku... Yang mungkin aku tak akan jumpa di mana-mana... Nilai kasih sayang yang ibu dan ayah beri tak boleh aku jual beli....... I want to be like you mom..... I love you so much..... (^________^)

Ok lah dah membebel panjang lebar sebenarnya nih...... Ok cenggini...... 1st step aku untuk ke alam rumah tangga dah pon settle..... Maksud aku,,, Aku dah pun menghadiri kursus pra-perkahwinan yang berlangsung semalam (16 & 17 Mac 2013) bersama si debab di Hotel Sri Malaysia Larkin anjuran Pulai Perdana..... Alhamdulillah kursus tersebut yang berlangsung 2 hari berlalu dengan jaya nya tanpa ada gangguan mana-mana pihak..... Syukur..... Banyak input yang berguna yang aku perolehi..... Penceramah-penceramah pun best... Meraka banyak berkongsikan cerita berdasarkan kes-kes yang mereka kendali kan.... So far aku dan si debab enjoy dengan kursus tu.... =)

Bila 1st step done aku terasa lega separuh hati.... Bermakna lepas ni aku akan uruskan step-step yang lain pula..... Seperti isi borang nikah, buat HIV test, pergi interview kahwin..... Hope semua nya sempat aku lakukan sebelum tiba masa....... Sangat-sangat suntuk aku rasa kan saat ini...... Mudah-mudahan semuanya dapat dilaksanakan..... Amin........ Hati dah mula rasa berdebar....... Itu je lah yang aku nak coretkan kat entry kali ni...... =)

Peace (^__________________^)!!!!

-kami di pagi hari kedua kursus-
=chilll=
it's me
mass-naim

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...

Label

Our Stories (67) Segmen (64) Giveaway (63) Aku (39) Kesayangan (36) Soulmate (36) family (29) Miscellaneous (28) Jerit (24) Kelahiran (22) anugerah terindah (22) Diari Mengandung (21) Pregnancy Journal (20) Malaika Dhia Damia (18) Office (18) klinik (12) Hasil Giveaway & Segmen (11) Hospital (11) Lirik (11) kesihatan (9) Sahabat (8) Nuffnang (7) Raya (7) Kenangan Nostalgia (6) Birthday (5) Kehidupan (5) My Recipe (5) Tips (5) Event (4) HangOut (4) Ramadhan (4) Rapuh (4) Relax (4) Traitor (4) Anniversary (3) Bonus (3) Entrepreneurs (3) MH370 (3) Quotes (3) Resign (3) Wedding (3) vacation (3) Anak Syurga (2) Ayah (2) Counting Days (2) Eexercise Fitness Challenge (2) End 2012 (2) Fiesta Gema Santai (2) Full Moon Mega Sale (2) Gift (2) InstaBazar (2) Jalan-jalan Cari Makan (2) Keep Calm (2) Kerana Terpaksa Aku Relakan (2) Kerja (2) Khasiat (2) Liebster Award (2) Night Fest JB (2) Senarai Peserta Segmen & Giveaway (2) gugur (2) miscarriage (2) rezeki (2) 2nd pregnancy journal (1) Aidijuma (1) Bandung (1) Bukit Gambang Resort City (1) Curang (1) Desaru (1) E-Day (1) EOS & BBW Gel (1) Hamba (1) Hobi (1) Hotel Avillion Legacy Melaka (1) Ibu (1) Interview (1) Istanbul Aku Datang (1) Nuzul Al-Quran (1) Offer (1) PLUS HIGHWAY (1) Penjelasan Isu Maksud Nama DAMIA (1) Pu3 Outlet (1) Rumah Pr1ma (1) STALKER (1) Saudara (1) Seni Lukisan (1) Stress (1) Sukan Lebuhraya Wilayah Selatan (1) SupportGaza (1) Susu Segar Legend (1) Syafiq (1) Umrah (1) Unik (1) Wedding Shoes (1) baby bullet (1) food processor (1) hunting (1) kembar (1) magic baby bullet (1) pregnancy journey (1) redha (1)